Rich Snippets geven gebruikers in oogopslag een korte samenvatting van hun zoekopdracht. En is daarmee een geschikte mogelijkheid om bezoekers naar je website te trekken.
Je vindt Rich Snippets onder andere voor recepten, How-To's, producten en nog veel meer. Hieronder zie je hoe zo'n Rich Snippet er uit ziet voor een product. Zoals je kunt zien valt dit veel meer op dan een standaard zoekresultaat. In één oogopslag zie je het specifieke product, de prijs, voorraad en beoordelingen.
Een super gave manier om extra aandacht (en bezoekers) te trekken naar je website. Het gaat helaas niet vanzelf en daarom zal je wel wat moeten doen aan je website.
- Wat heb je nodig om Rich Snippets te maken
- Hoe maak je Rich Snippets?
- How-To Rich Snippets
- Recept Rich Snippets
- FAQ
- Evenement
- Video
- Lokaal bedrijf
- Product
Wat heb je nodig om Rich Snippets te maken?
Het is op verschillende manieren mogelijk om een Rich Snippet te maken. Je kunt dit doen door microdata aan je website toe te voegen. In veel gevallen vinden mensen dit lastig en weten ze niet hoe ze dit moeten doen.
Daarom laat ik je een makkelijke manier zien. En dat is natuurlijk met een Vuovo website! Het is super simpel om met een Vuovo website Rich Snippets te maken. Maak gratis een Vuovo website aan en ga direct aan de slag met het maken van Rich Snippets!
Een website van Vuovo komt standaard met de mogelijkheid om Rich Snippets toe te voegen aan je pagina. Elke Vuovo website heeft standaard de plug-in SEOPress PRO geïnstalleerd en de drag & drop builder Brizy Pro. Daarnaast hoef je niet na te denken over hosting en updates, dat regelen wij 🙂
Heb je al een website? Dan kan je ook zelf de plug-in SEOPress installeren op je WordPress website. SEOPress PRO kost $49 per jaar.
Hoe maak je Rich Snippets?
Om Rich Snippets te maken gaan aan de slag met SEOPress PRO. Voordat we onze eerste Rich Snippet kunnen maken is het belangrijk dat je de instellingen goed zet. Dit doe je door in het Admin gedeelte naar SEO > PRO te gaan. Je ziet nu een overzicht met een menu en ziet dan als het goed is "Gestructureerde data types" staan. Schakel deze functie in en zet het vinkje bij "Gestructureerde data types inschakelen" aan.
Nu ben je klaar om aan de slag te gaan 🙂
Hieronder vind je een korte uitleg hoe je op een Vuovo website (of met de SEOPress PRO plug-in) een Rich Snippet kan maken. Heb je liever een uitgebreide uitleg? Wij hebben voor alle Rich Snippets een uitgebreide How-To tutorial gemaakt. De link vind je bij iedere Rich Snippet.
How-To Rich Snippets
HowTo Rich Snippets begeleidt gebruikers door een serie van stappen om iets te bereiken. Bijvoorbeeld het maken van een screenshot of een CV. De stappen bestaan over het algemeen uit tekst, afbeeldingen of video's. Hierin is de volgorde van de stappen belangrijk om het einddoel te bereiken. Bijvoorbeeld een CV, zoals hieronder.
Door de How-To Rich Snippet sta je vaak bovenaan in Google en vind de gebruiker direct wat hij of zij nodig heeft. Willen ze meer weten? Dan is de kans groot dat ze op de link van jouw website klikken. Heb je geen Rich Snippet gemaakt? Dan is de kans groot dat je minder opvalt in de zoekresultaten.
Recept
Recept Rich Snippets komen in de zoekresultaten tevoorschijn met afbeeldingen, kooktijd en reviews. Gebruikers kunnen in een oogopslag zien welk recept hen aantrekkelijk lijkt om te maken. Goede afbeeldingen zijn hier heel belangrijk, want dit is het eerste wat iemand ziet. Probeer daarnaast zoveel mogelijk data toe te voegen zoals reviews, kooktijd en voorbereidingstijd en voedingsinformatie.
Heb je een blog met recepten? Moedig dan je lezers aan om een review achter te laten als ze het recept hebben gevolgd. Mensen vinden het fijn om te zien wanneer andere mensen het recept ook al hebben gevolgd. En zullen daarom eerder op je recept klikken dan wanneer er geen reviews staan.
FAQ
Een FAQ (Frequently Asked Question) Rich Snippet is gebaseerd op een FAQ pagina. Ook wel bekend als 'Veelgestelde vragen'. Dit is een pagina met vragen en antwoorden op een specifiek onderwerp. Door de vragen en antwoorden op de juiste manier te structureren kun je als Rich Snippet in de zoekresultaten van Google tevoorschijn komen.
Een FAQ pagina is door de website geschreven en gebruikers kunnen geen antwoorden toevoegen of wijzigen. Een forum pagina waar mensen zelf hun vragen kunnen stellen komt niet in aanmerking voor de FAQ Rich Snippet. Kortom, heb je nog geen FAQ pagina voor je website? Maak deze dan snel om nog meer op te vallen in de zoekresultaten van Google.
Evenement
Evenement Rich Snippets maakt gebruikerservaring van bezoekers op Google beter. Want mensen kunnen door de zoekresultaten evenementen ontdekken en bezoeken. En ook Google bevestigd dit door aan te geven dat je meer interactie kan verwachten doordat mensen je evenement tussen de zoekresultaten zien staan.
Organiseer je evenementen? Dan is deze Rich Snippet mogelijk iets voor jou. Het enige wat je moet doen is je data structureren. Hiermee bedoel ik dat je Google moet vertellen dat je pagina evenementen bevat. Dit doe je door micro data toe te voegen aan je website. Geen idee hoe? Bekijk eens de documentatie van Google voor Evenement Rich Snippets.
Video
Video Rich Snippets komen in de zoekresultaten terecht met een video. Google probeert al automatisch om je video beter te begrijpen, maar je kan Google helpen door je data te structureren. Heb je een video voor een recept of hoe je iets kan maken (HowTo)? Gebruik dan de Rich Snippets Recept en HowTo en niet de video Rich Snippet.
Lokaal bedrijf
Lokaal Bedrijf Rich Snippets (Local Business) nemen een prominente plaats in de zoekresultaten. Wat bedoel ik hiermee? Stel je voor, je bent op zoek naar "beste restaurants Amsterdam" dan kun je een carousel met restaurants getoond krijgen in de zoekresultaten. Wanneer je dit goed hebt geregeld op je website kun je goed zichtbaar terecht komen in de zoekresultaten.
Met een Vuovo website kun je gemakkelijk je data structureren en aangeven dat je een lokaal bedrijf bent.
Product
Product Rich Snippets is een unieke kans om je producten meer te laten opvallen in de zoekresultaten van Google. Je kunt mensen de prijs, beschikbaarheid en reviews laten zien door je data te structureren.
Google vind het belangrijk dat de informatie up-to-date is. Dat wil zeggen, dat er regelmatig nieuwe reviews worden toegevoegd of dat prijsveranderingen worden doorgevoerd. Google ziet namelijk graag dat hun gebruikers worden geholpen. En laten we eerlijk zijn, er is niks zo vervelend als je ziet dat een product beschikbaar is, maar wanneer je op de site komt, blijkt deze te zijn uitverkocht te zijn.
Dit zijn een aantal Rich Snippets die je kunt toevoegen aan je website. Wil je weten welke andere Rich Snippets er zijn? Bezoek dan de developers guide van Google om te zien welke gestructureerde data er nog meer is.
Handig om te weten! Elke website van Vuovo maakt het mogelijk om je data te structureren en Rich Snippets toe te voegen. Je kunt onze software 14 dagen gratis proberen.